lørdag den 30. marts 2013

Fyldte chokolader - en guide

Jeg tænkte at jeg her i påsken, når nu min datter var hos sin mormor og morfar i et par dage, skulle bruge lidt tid på noget lækkert. Hvorfor ikke nogle lækre fyldte chokolader? Det her jeg altid godt kunne tænke mig at prøve. Og forleden da jeg så Spise med Price omkring chokolade, så stod det helt åbenbart for mig hvad jeg skulle bruge den ekstra tid på. Og så havde jeg jo lige fundet en pakke chokolade forme i Netto.

Sådan gør du:

Først skal du finde en god og lækker chokolade. Vi havde ikke lige økonomien til at invistere i en topklasse chokolade, så det blev en pakke mørk Marabou, blandet med en premium 70% også fra Marabou. Du skal bruge så det passer til den/de forme du har. Jeg havde 40 små aluminiumsforme.



Nu smelter du chokoladen over vandbad. Lad det stå stille og roligt og smelte. Husk der ikke må komme vand op i chokoladen, da den så vil blive grynet eller klumpe. Chokoladen må max. blive 55 grader varm under smeltning.


Først fyldes formene, og chokolade skal tvinges rundt og op af alle kanter. Herefter skal chokoladen hældes fra igen, måske hjælpes lidt på vej, men må på ingen måde tvinges ud af formen, da der skal sidde et lag tilbage i bunden og på kanterne. Stil formene på køl til chokoladen størknes. 


Nu kan du så komme det fyld i du ønsker. Jeg valgte en blanding af hasselnødde praliné og mørk chokoladeganache. Du kan evt. tilføre din masse en bestemt type alkohol hvis chokoladen er til voksne. Og ellers er det kun fantasien der sætter grænser.
Sørg for at fyldet er ligeligt fordelt og ikke gå helt op til kanten. Du skal nu dække din form med flydende chokolade helt op til kanten, så den dækker al fyldet.



Nu stilles formen/formene på køl igen i en times tid og er klar til servering. De kan som regel (alt afhængig af fyldet) holde sig en del uger, i en tæt sluttet beholder i køleskabet.
Og så kan de jo serveres ved stort set alle lejligheder!







Ingen kommentarer:

Send en kommentar