lørdag den 2. februar 2013

Min første fondant kage: Det en ommer!

Så blev det endelig tid. Alle redskaber var hentet hjem. Alt var pakket og klart. Og alligevel fik kagen titlen: Det en ommer. 



Jeg var ikke selv tilfreds med resultatet. Alt hvad der kunne gå galt, gik galt. Som Murphy's lov så ret dikterer. Dog lykkedes det mig at rette så meget op på det, så der alligevel kom en skøn og velsmagende kage ud af det. Og jeg har lært min lektie ved dette projekt. 

Fejl 1: Min opskrift på chokoladebundene var til en rund 30 diameter springform. Den eneste springform jeg har i øjeblikket er en på 25 cm. i diameter. Jeg laver 5/6 af opskriften. Der er dog stadig for meget dej i, og kagen render over under bagningen, og kagen bliver derfor lidt underlig. 

Jeg lærte: At jeg skulle bruge 1/3 af ingredienserne, og så var kagen helt perfekt i min form.



Fejl 2: Min jordbær/vanille mousse var et forsøg, lavet ud fra hovedet. Det gik egentlig fint nok, og smagen var lige i skabet. Men der skulle have været et ekstra blad husblads i, for moussen var lige en anelse for flydende i kagen, også efter en nat i køleskabet. 

Jeg lærte: At moussen skal laves en dag i forvejen for at være helt sikker. Og så skal antallet af husblas-blade stemme overens med resterende ingredienser.

Fejl 3: Jeg var utålmodig og skærer kagen i bunde mens den stadig er lun, og set i bagklogskabets lys, er der jo også en grund til at man ikke skærer rugbrød i skiver før brødet er kølet af. Kagen smuldrer og det skaber mere lappe-arbejde med chokolade ganachen til 
opsmøring senere.

Jeg lærte
At kagen havde godt af at køle helt af. Herefter skærer jeg bundene ud med bagepapir imellem og lade dem stå på køl til næste dag.

Fejl 4: Min grønne fondant var blevet lidt tør, og selv om den var gennemæltet, smuldrede den stadig i kanterne ved udrulning og gik let fra hinanden. Derfor blev det ikke et godt finish.


Jeg lærte: At fondant kan blødgøres med lidt palmin eller smagfri olie. Desuden er maizenamel bedre at arbejde med og det skal dustes på underlaget, for at slippe for at det påvirker udseendet. Desuden lærte jeg at mange ting kan reddes ved at pynte lidt ekstra. Som f.eks. min hvide kant af fondant.
I sidste ende synes jeg nu at jeg redder en OK kage hjem. Den skulle som sådan ikke bruges til noget, og smagen fejlede jo intet! Der var masser af god læring, og jeg har i processen gjort mig mange gode erfaringer, så helt skidt er det jo ikke. 

Det endelige resultat:


Hvad synes du? Og har du nogen gode råd til de problemer jeg er støt på undervejs?

Husk at deltage i min giveaway her!

11 kommentarer:

  1. Taget i betragtning af at det er din første fondant kagen, så synes jeg at det er ret godt gået. :)
    Jeg husker også ganske fint min, jeg fik nok ikke smurt den ordentligt op og da jeg skal servere den dagen efter er fondanten smeltet af kagen, men man lærer jo af sine fejl :)
    Desuden kan jeg anbefale dig at komme din maizena i en engangsvaskeklud og lukke den til med en elastik. Dette er super effektivt og så slipper man også for at købe dustere og andet smart værktøj til lige det :)
    Fortsat god aften :)

    // Mia Andersen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det gode råd, det vil jeg helt klart gøre brug af! Og dejligt at høre at dem som har nogle fantastiske kreationer på deres sider, også selv er startet på bunden ;)

      Slet
    2. Tusinde tak for din ros :) Vi starter alle et sted, det ville da også være lidt kedeligt hvis man bare var god til alt fra starten ;)

      Slet
    3. Hvis du er interesseret kan du få lov til at lave lidt reklame for din blog på min :) Skriv hvis du er interesseret i at lave et gæsteindlæg af den ene eller anden art, det er dejligt med lidt variation på bloggen :) Og du er god til det du laver her på bloggen, så du har fortjent flere der følger dig :)
      bare skriv en mail til mia_zafir@hotmail.com hvis det kunne have interesse :)

      Slet
    4. Ih tak :) Jeg har sendt en mail :D

      Slet
  2. Synes den ser vildt flot ud, jeg tror ikke jeg ville kunne finde ud af det :-) Jeg har for resten en konkurrence kørende hvor du kan vinde et par fine øreringe. Kig gerne forbi og deltag her hvis du har lyst: http://www.stine-ebbesendahl.dk/2013/02/konkurrence-annlil.html

    Knus Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for rosen Stine, jeg må lige ind forbi og se på den konkurrence ;)

      Slet
  3. Altså jeg skulle med glæde komme og spise den og lege smagsdommer :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville da glædeligt høre din dom, men der er bare ikke mere tilbage ;)

      Slet
  4. Jeg synes nu faktisk du har gjort det meget godt.

    Med hensyn til kagebundene. Jo, hviletid er essentielt for at gøre arbejdet lettere senere hen.

    Med hensyn til fyldet, på min blog ligger et kagehæfte du kan downloade. Opskrifterne er IKKE mine, men hæftet er en ret stor samling af diverse opskrifter som forskellige folk har testet i netop denne slags kager. Hæftet indeholder også op til flere noter på de forskellige trin i kageopbygningen :)

    Med hensyn til fondanten. Jeg gætter på at du har lavet MMF selv? Jeg vil tro du har puttet for meget flormelis i. MMF er lidt svær, fordi det næsten altid er enten for klistret eller for tørt.
    I så fald vil jeg lige informere dig om at du med STOR fordel og uden at lide økonomisk overlast, kan købe helt hvid fondant i forskellige mængder (250-300 kroner for 5 kg) I blandt andet Holland. Det er MEGET lettere at arbejde med, og du behøver hverken maizena eller andet drys, hvis blot du har et godt silikone underlag.

    Forresten så så jeg lige dine blomster på fjæsen (i 'kage som grundstof' klubben) og nu kan jeg forstå at de fine blomster du har lavet er fantasiblomster du har tænkt på længe. Men vidste du, at hvis du med dit balltool ruller så langt ude på blomsternes bladkant, at balltool'et er halvt på skummet, halvt på fondanten, så får du nogle rimeligt virkelighedstro blomster?

    Jeg kan også se, at du på dine 5-bladede (eller var de 6-bladede) blomster har et "mærkeligt" hul i midten af hver udstukkede form... Jeg ved jo ikke om dette var med vilje, men jeg tror det skyldes du har trykket stemplet ned da du udstak blomsten?
    Med plunger cutters er det egentlig meningen at de blomster osm ikke har et prægningsmønster i stemplet, ikke skal stemples. Du skal blot bruge stemplet til at få blomsten ud af formen, ved at løfte formen lidt, med blomsten i, og så trykke stemplet ned, så popper den fint ud :) Grunden til jeg nævner det er, at når der er et hul i midten af din blomst, bliver den skrøbelig at arbejde med senere, i det tilfælde at du for eksempel gerne vil gøre den skåleformet, sådan som du har gjort med dem jeg kan se idag :)

    Håber ikke jeg lyder som en emsig kælling ;)

    SvarSlet